هرچی بخوای توش هست

همه چی توشه!

هرچی بخوای توش هست

همه چی توشه!

بازیهای رایانه ای؛ ابزار تفریح یا گسترش جنگ افروزی!

بازیهای رایانه ای جهان را به مکان دلپذیرتری برای زندگی تبدیل می کنند" .این عنوان اصلی گزارش تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیاست که بر اساس آن بازیهای رایانه ای به عنوان فرآیندی با قابلیت بالا برای بر هم زدن زمان و مکان به شیوه ای که در واقعیت وجود ندارد معرفی شده اند.
چنین پروژه تحقیقاتی در حالی صورت می گیرد که طی یک دهه اخیر و به واسطه شکل گیری جنگ های مختلف، بازیهای رایانه ای نیز دستخوش تغییرات بنیادین شده و جهت گیری ذهنی سازندگان چنین بازی هایی به واسطه گسترش تفکرات آلوده به جنگ شاخه جدیدی به نام موضوعات جنگی و آلوده به خونریزی را تجربه می کنند.
اما این یک بعد قضیه است. در این میان اخیرا فاش شده است که ارتش آمریکا سرمایه گذاری قابل توجهی را در عرصه طراحی و معرفی بازیهای رایانه ای توام با جنگ و خشونت انجام داده است. در این راستا هم اکنون بالغ بر ۱۰۰ بازی ویدئویی در برنامه های آموزشی این ارتش مورد استفاده قرار می گیرند و بر اساس اعلام وزارت دفاع این کشور، در سال ۲۰۰۶ بالغ بر ۱۲۰ میلیون دلار در این عرصه سرمایه گذاری شده است. این سرمایه گذاری کلان عمدتا در راستای ارتقای چنین بازیها و ارایه نسخه های به روز تر آنها بوده است.
به نظر می رسد آمریکا به این رویکرد جدید روی آورده باشد که با استفاده از فناوری های به روز دنیا و حتی دنیای بازی های رایانه ای، نظامیان خود را برای رویارویی با صحنه ها و ترکیب های مختلف و پیچیده جنگی آماده کند. در چنین آماده سازی هایی، شبیه سازی های رایانه ای و سرگرم شدن نظامیان در بازیهای نزیدک به واقعیت که در آنها نبردهای حقیقی یا سناروهای تروریستی برای نظامیان درنظر گرفته شده است، هدف اصلی عنوان شده است.
به گفته برخی نظامیان آمریکایی، این شبیه سازی ها عمدتا با هدف افزایش قابلیت های نظامی و تاکتیکی سربازان آمریکایی در زمان حضور در نبردهای واقعی صورت گرفته است.
به نظر می رسد پنتاگون و مقامات عالی رتبه وزارت دفاع آمریکا به این عقیده رسیده باشند که با استفاده از بازی های رایانه ای می توان مرزهای زمان و فضا را در هم شکست. اما چه برنامه هایی در پشت این حقیقت به ظاهر علمی و تکنولوژیکی نهفته است؟ و آیا باز هم می توان گفت "بازیهای رایانه ای جهان را به مکان دلپذیرتری برای زندگی تبدیل می کنند"!

نظر یادتون نره!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد